Odlingslandet och nya matrutiner hemma (igen)

blogg 1

Vi börjar med det enklaste!

Vi hade ett par fantastiska lediga dagar nu vid Kristi himmelsfärds-helgen. Detta är utan tvekan min absoluta favorit av alla långhelger vi har under året. Långhelgen betyder för mig odlingshelg! Jorden just nu har vanligtvis värmts upp så pass att det går att så utomhus, det vi har för-odlat går till viss mån plantera ut och solen brukar mer eller mindre vara framme under hela helgen.

odla

Jag kan prata om odling hela tiden, men idag tänkte jag mest fokusera på planeringen av annat förutom odlingen. Att odla och försöka vara till viss del självförsörjande tar såklart otroligt mycket tid. Tid som annars spenderas med barnen, mannen, på matlagning eller annat som behöver göras. Därför brukar jag planera en matsedel till våra långhelger. Vi brukar ha med barnen i planeringen för att de ska känna sig delaktiga och det hjälper våran inhandling.

En matsedel brukar vi skapa nästan varannan månad. Vi hamnar ofta i ett ekorrhjul av, köttfärssås, korvstroganoff och kycklingpasta… om och om igen. Så då brukar vi ta fram papper och penna och göra en matsedel.

middag

Jag delar upp ett paper så jag får sju kolumner med fyra rader. Vid början av varje rad så skriver jag högst upp själva proteinet, sju stycken. Kyckling, fisk, korv, vegetarisk, kött, valfri, kött. Då vet vi vilket protein som tillhör vilken dag. Detta är en rolig lek för barnen som behöver komma på 4 maträtter för måndagar som innehåller tex proteinet kyckling. Men det är samtidigt ett bra sätt för oss att variera och dra ner på köttkonsumtionen. Vi försöker även ta i beaktande vilka dagar som barnen har träning. Dessa dagar försöker jag oftast planera in korv- eller kycklingprodukter då det tar kortare tid att tillaga. Ett tips är att ta fram barnens matsedel på skolan för föregående månad. På så sätt så förstärker vi att maten i skolan är bra, de kan identifiera vilka maträtter de tycker om och vi tar inspiration. Vi har även vissa gånger använt oss av färdiga matkassar som inspiration. Men våra fem kloka huvun brukar oftast komma på flera saker än vad vi hinner laga!

mat

Jag gör nästan alltid en matsedel innan stora helger och speciellt under vinter och sommarlov. På detta sätt vet jag precis vad vi ska äta den veckan och jag kan se till att inhandlingen sker så att vi har allt hemma. Det är också enkelt om mor eller farföräldrar vill komma och hjälpa oss att de vet vad som ska lagas och när.

Jag brukar se till att åtminstone tillaga två av rätterna på söndagen för att underlätta starten på veckan. Eller som nu till långhelgen, då förberedde jag allt till de tre luncherna och middagarna. Så det bara var att koka tillbehören och svänga ihop salladen så var maten färdig!

Tanyas mammablogg
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Relaterade artiklar

Tanyas mammablogg

Sommar, sol och bad!

Tanyas mammablogg

Skolavslutningar och jordgubbstårta

Tanyas mammablogg

Dubbeltrubbel

Relaterade rabatter

Boende

15% rabatt på inredning i nordisk design

Ny!

Solhem inredning

Läsning

Gratis ljudböcker för hela familjen

Ny!

Nextory

Nöje

Grymma prylar hos Prylexpress – 15% rabatt på alla köp!

Prylexpress

Hälsa

Mamma-paketet – 70% rabatt

RAW Coaching

Hälsa

Kom-igång paket – 40% rabatt

RAW Coaching

Hälsa

12-veckors paket – 50% rabatt

RAW Coaching

Vår webbplats använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig som besökare. Läs mer här.